Helpling snelst groeiende start up

Door Paola van de Velde

09 MAART 2015, AMSTERDAM, THE NETHERLANDS
Samenvatting
Helpling, dat zijn wortels in Berlijn heeft, is een van de snelst groeiende start ups in Nederland. Particulieren kunnen via het online platform een schoonmaakhulp inhuren. „Wij concurreren met de zwarte markt.”

Benedikt Franke is de oprichter van de jonge onderneming, die zich nadrukkelijk niet als schoonmaakbedrijf profileert. „Wij zijn een virtuele marktplaats, waar je snel en eenvoudig een betrouwbare schoonmaker vindt”, zegt hij.

Nu een jaar geleden richtte hij Helpling op, als dochter van het Duitse it-concern Rocket Internet. „Toen online shoppen een grote vlucht nam, wilde ik onderzoeken of diensten ook via internet verkocht kunnen worden. Mytaxi was net in opkomst. En omdat de particuliere schoonmaakmarkt grotendeels braakliggend terrein is, zag ik daar kansen liggen.”

„In Duitsland wordt 90% van de schoonmaakhulpen zwart betaald. In Nederland is dit percentage zelfs 98%. Daar was kortom een wereld te winnen”, legt Franke uit.

Dat zijn platform soms in een adem genoemd wordt met taxi-app Uber vindt hij niet terecht. „Het verschil tussen Uber en ons is, dat hun particuliere taxidienst technisch gezien illegaal is, wij niet. Bovendien concurreren wij niet met bestaande schoonmaakbedrijven die vooral de zakelijke markt bedienen. Wij gaan de strijd aan met de zwarte markt.”

„Het gemiddelde loon ligt op de zwarte markt op €10,50 per uur”, gaat Hidde Rensink, managing director van de Nederlandse vestiging van Helpling verder. „Via ons platform huur je voor €14.90 per uur als het een eenmalige boeking betreft of €13,90 voor een of twee wekelijkse boeking gaat al geheel wit een hulp in de huishouding.”

De schoonmaker ontvangt hiervan €11.92 of €11.12 per uur. „Van de €2 die wij opstrijken leveren wij verzekering bij schade, een klantenservice die elke dag beschikbaar is en een partnerlijn waar de hulpen terecht kunnen met vragen”, vult zijn college Floyd Sijmons aan.

Volgens de jonge ondernemers zijn in Nederland nu al meer dan 12.000 huishoudens ingeschreven bij hun platform. „Dat gaat sneller dan verwacht. De markt is er duidelijk klaar voor. Bovendien boren wij een nieuwe klantengroep aan. Uit onderzoek blijkt dat 87% van de klanten niet eerder een schoonmaker in dienst heeft gehad.”

Inmiddels heeft Helpling in ons land ruim 400 schoonmakers in 46 steden paraat staan. „Alles draait daarbij om betrouwbaarheid”, benadrukken de drie heren. „Elke hulp dient vooraf twee referenties en een verklaring van goed gedrag te overhandigen. Vervolgens laten wij nieuwelingen eerst een testclean maken. Pas als dat goed is gegaan, kunnen ze aan de slag.”

Zeker 40% van hun schoonmakenhulpen komt uit de thuiszorg. „Dit zijn vaak vrouwen met een schat aan ervaring”, stelt Rensink, die in de toekomst ook andere diensten onder de vlag van Helpling wil aanbieden, zoals bijvoorbeeld babysitten, tuinieren of boodschappen doen.

Over Helpling