Städplattformen Helpling tar in 13,5 miljoner euro i finansiering

11 DECEMBER 2014

Berlin, 2 december 2014: Helpling, världens mest tillgängliga onlineplattform för bokning av hemstädning on-demand, har säkrat 13,5 miljoner euro i en första finansieringsrunda. Bland investerarna återfinns Mangrove Capital Partners, Phenomen Ventures samt Point Nine Capital och Lukasz Gadowski.

Investeringen följer en period av snabb global expansion. Helpling startade sin verksamhet i Berlin den 29 mars 2014. I dag, ett drygt halvår senare, finns tjänsten tillgänglig i fler än 150 städer i åtta länder i Europa och Latinamerika.

Benedikt Franke, medgrundare av Helpling: “Finansieringen är en viktig milstolpe på vår väg till att bygga det ledande varumärket för hushållsnära tjänster. Vi är redan den städplattform som har störst tillgänglighet och det här kapitaltillskottet kommer att hjälpa oss att expandera vår verksamhet ytterligare. Fokus kommer även i forsättningen att ligga på att skapa den bästa upplevelsen för våra användare”.

Hans-Jürgen Schmitz, medgrundare av och managing partner på Mangrove Capital Partners: “Helpling är byggt på en attraktiv affärsmodell och har utvecklat en marknadsledande tjänst i åtta länder inom loppet av endast åtta månader. Företagets storlek och bedrifter är mycket imponerande. Vi är väldigt glada över att bli en del av denna dynamiska framgångssaga.”

Behöver du en städare? Inget mer letande och offertbeställande

Helpling gör det enklare och snabbare än någonsin att anlita en professionell städare - något som tidigare ofta inneburit ett längre projekt, med säljarbesök och offertförfrågningar. Användare av appen eller hemsidan skriver bara in adress, antal rum och väljer en passande tid. En specialutvecklad algoritm hittar sedan den mest lämpliga städaren.

Philip Huffmann, medgrundare av Helpling: “Hemstädning var tidigare förbehållet en ganska nichad skara. Genom att erbjuda flexibilitet, bekvämlighet och trygghet till ett konkurrenskraftigt pris ger vi fler människor än någonsin tillgång till att boka hemstädning. Vi vill ge folk mer fritid och en mer trivsam upplevelse i hemmet.”

Om Helpling

Expertteamet på 200 personer bakom Helpling, baserade i Berlin, leds av Benedikt Franke och Philip Huffmann. Helpling stöds av Rocket Internet, världens största internetplattform utanför Kina och USA, som vid sidan av Zalando, Groupon International och eDarling har byggt upp olika framgångsrika internetföretag över hela världen. Helpling finns idag i Tyskland, Frankrike, Österrike, Sverige, Nederländerna, Italien, Spanien och Brasilien. Inom en snar framtid kommer Helplings tjänster finnas tillgängliga på ytterligare marknader.

Om Helpling

pressmeddelanden