Zwart werken is verleden tijd

Ervaren schoonmakers stappen over naar online platform Helpling in meer dan 40 steden

06 NOVEMBER 2014

Amsterdam, 23 oktober 2014

Zwart werken is verleden tijd
Ervaren schoonmakers stappen over naar online platform Helpling in meer dan 40 steden. Schoonmaakplatform Helpling breidt haar dienstverlening fors uit. In meer dan 40 Nederlandse steden – van Groningen tot Eindhoven – kunnen vanaf vandaag schoonmaakhulpen volledig online worden geboekt en achteraf online worden betaald. De snelle groei in Nederland past binnen de wereldwijde expansie van Helpling. De diensten worden nu bovendien tegen een gereduceerd tarief aangeboden van slechts € 13,90 voor herhaal-boekingen, waardoor het gat tussen de reguliere en zwarte markt nog kleiner wordt.

Huishoudens nemen nadelen ´zwarte markt´ voor lief Uit recent onderzoek* is gebleken dat meer dan 80% van de particuliere schoonmaakwerkzaamheden ‘zwart’ worden uitgevoerd. Het onderzoek toont ook aan dat de officiële ´witte´ markt een uurtarief van € 21,- hanteert: twee keer zo hoog als dat van de zwarte markt. Dit verklaart mogelijk waarom zoveel klanten de nadelen van de zwarte markt voor lief nemen: geen garantie van een ervaren en betrouwbare, verzekerde schoonmaakhulp, het ontbreken van een klantenservice en van flexibiliteit van de schoonmaakhulp – service die Helpling wél biedt.

Succesvolle missie
In alle Nederlandse steden met meer dan 75.000 inwoners worden de diensten nu aangeboden. Dat zijn er meer dan 40: van Groningen tot Eindhoven. We groeien niet alleen in dekking, maar ook het aantal boekingen neemt gestaag toe. Minder dan een half jaar na de lancering worden er al meer dan 100 woningen per dag schoongemaakt. Het succes laat zien dat onze missie – door het wegnemen van schoonmaaktaken houden onze klanten meer vrije tijd over voor leuke dingen – juist is,’ zegt Helpling directeur Floyd Sijmons.

Huishoudens profiteren nu van een prijsverlaging die dichter tegen de zwarte mark ligt
Helpling heeft het uurtarief voor particuliere schoonmaak verlaagd naar € 13,90 voor herhaal-boekingen. Deze prijs ligt dicht tegen het zwarte markt tarief aan, maar biedt daarentegen wel de voordelen van duurdere, reguliere schoonmaakbedrijven. Dit leidt ertoe dat klanten niet meer hoeven te kiezen tussen hoge prijzen of de nadelen van de zwarte markt.

Schoonmaakhulpen profiteren ook

Ook de schoonmaakhulpen hebben baat bij de prijswijziging. Herhaal-boekingen geven hen meer zekerheid en consistentere werktijden. Daarnaast zal de prijswijziging tot meer vraag leiden op het platform en daarmee zal het aantal boekingen per schoonmaakhulp groeien.
De bruto uurvergoeding (na aftrek van de commissie van Helpling) ligt tegelijkertijd nog steeds boven de gemiddelde zwarte markt vergoeding. Het motief voor schoonmaakhulpen om via Helpling te werken blijft daarmee in stand.

Geen reden meer om zwart te werken

De aangepaste, scherpe tariefstelling haalt volgens Floyd Sijmons schoonmaakhulpen uit het zwarte circuit. ‘Tegelijkertijd profiteren Helpling klanten van dezelfde voordelen als welke door een regulier schoonmaakbedrijf worden aangeboden: kwaliteitsgarantie, verzekering, grote flexibiliteit en een klantenservice die zeven dagen per week bereikbaar is. Hierdoor is er geen reden meer om zwart te werken,’ aldus Floyd Sijmons.

Over Helpling