Hoe bouw je binnen 171 dagen een global company op?

Schoonmaakbemiddelaar groeit spectaculair

06 NOVEMBER 2014
Samenvatting
Schoonmaakplatform Helpling breidt haar dienstverlening fors uit. In meer dan 40 Nederlandse steden – van Groningen tot Eindhoven – kunnen vanaf vandaag schoonmaakhulpen volledig online worden geboekt en achteraf online worden betaald. De snelle groei in Nederland past binnen de wereldwijde expansie van Helpling. De diensten worden nu bovendien tegen een gereduceerd tarief aangeboden van slechts € 13,90 voor herhaal-boekingen, waardoor het gat tussen de reguliere en zwarte markt nog kleiner wordt.

Amsterdam 23 oktober 2014:

TijdlijnOp 10 januari 2014 valt het besluit om Helpling in het leven te roepen. Op 29 maart vindt in Berlijn de lancering plaats. In mei gaat Helpling live in Frankrijk, Zweden en Nederland, en op 19 juli is Utrecht de honderdste plaats waar de Helpling service online gaat. Voorlopig hoogtepunt is de lancering in het Braziliaanse Sao Paulo op 15 september. Daarmee is de Helpling dienstverlening global business geworden.

Succesvolle missieHelpling is het enige schoonmaakplatform in Nederland waarbij een boeking volledig online kan worden gemaakt. Sinds kort heeft het hoofdbedrijf in Amsterdam het CEO-team uitgebreid met de nieuwe aanwinst Floyd Sijmons, voormalig manager bij onder andere Groupon. Hij is onder meer verantwoordelijk voor het werven van klanten (huishoudens met behoefte aan schoonmaakhulpen) en voor de overige bedrijfsvoering. In alle Nederlandse steden met meer dan 75.000 inwoners worden de diensten van Helpling nu aangeboden. Dat zijn er meer dan 40: van Groningen tot Eindhoven. ‘We groeien niet alleen in dekking, maar ook het aantal boekingen neemt gestaag toe. Minder dan een half jaar na de lancering worden er al meer dan 100 woningen per dag schoongemaakt. Het succes laat zien dat onze missie – door het wegnemen van schoonmaaktaken houden onze klanten meer vrije tijd over voor leuke dingen – juist is,’ zegt directeur Floyd Sijmons. ´Daarom hebben we voor vaste klanten (huishoudens) het tarief verlaagd, zodat er geen reden meer is om ´zwarte´ werksters te zoeken en ze relatief goedkoop kunnen profiteren van onze streng geselecteerde, betrouwbare en verzekerde hulpen.’

Klanten profiteren van prijsverlaging naar € 13,90 per uur Helpling heeft het uurtarief voor particuliere schoonmaak verlaagd naar € 13,90 voor herhaal-boekingen. Deze prijs ligt dicht tegen het zwarte markt tarief aan, maar biedt daarentegen wel de voordelen van duurdere, reguliere schoonmaakbedrijven. Dit leidt ertoe dat klanten niet meer hoeven te kiezen tussen hoge prijzen van de ´witte´ markt of de nadelen van de zwarte markt, waar geen garantie van een ervaren, betrouwbare en verzekerde schoonmaakhulp is of het ontbreken van een klantenservice – service die Helpling wél biedt.

Schoonmaakhulpen profiteren ookOok de schoonmaakhulpen hebben baat bij de prijswijziging. Herhaal-boekingen geven hen meer zekerheid en consistentere werktijden. Daarnaast zal de prijswijziging tot meer vraag leiden op het platform en daarmee zal het aantal boekingen per schoonmaakhulp groeien.
De bruto uurvergoeding (na aftrek van de commissie van Helpling) ligt tegelijkertijd nog steeds boven de gemiddelde zwarte markt vergoeding. Het motief voor schoonmaakhulpen om via Helpling te werken blijft daarmee in stand.

Over Helpling

Helpling is the leading online marketplace for home services outside the U.S. On the website or via app, customers can book a vetted and insured cleaner and gain back free time within a couple of clicks. For self-employed cleaners, the online service makes it easier than ever to access new clients and to manage when and where they want to work. As the first marketplace in Europe, Helpling mediates various household services from a single source, e.g. window cleaning, furniture assembly or painting work.

Helpling was founded by Benedikt Franke, Philip Huffmann and Rocket Internet in January 2014. Since then the company has raised 56.5 million Euros from investors such as Mangrove Capital Partners, Phenomen Ventures, Point Nine Capital, Lukasz Gadowski, Lakestar and Kite Ventures. Helpling is active in 9 countries in 3 continents: Australia, France, Germany, Ireland, Italy, the Netherlands, Singapore, UAE and UK.