Rocket Internets onlineplattform för städning expanderar snabbt i Sverige

15 OCTOBER 2014
Summary
“Efterfrågan på städtjänster växer snabbt i Sverige och det är utanför storstadsområdena som den växer snabbast”, säger Lise Rechsteiner, Nordenchef på Helpling.

STOCKHOLM, 15 oktober 2014: Helpling, Europas ledande onlineplattform för bokning av hemstädning, erbjuder sina tjänster i allt fler svenska städer. Efter framgångsrik lansering i Stockholm, Göteborg och Malmö expanderar företaget kraftigt och finns nu tillgängligt i totalt 15 svenska städer och kommuner. Helpling låter kunden boka professionell hemstädning direkt i webbläsaren eller appen på bara en minut.

–Vi är väldigt nöjda över den framgång som vi har haft på så kort tid i Sverige och att vi nu kan erbjuda vår tjänst till allt fler hushåll i hela landet. Framgången är ett bevis på att vår grundidé - att avlasta människor från stressfyllda uppgifter i hemmet och på så sätt förenkla deras vardag - är helt rätt, säger Lise Rechsteiner.

Helpling lanserades i Stockholm i juni med stöd av Rocket Internet, där Kinnevik är delägare. Tjänsten är ett bekvämt alternativ till den tidskrävande process som som det ofta inneburit att söka bland annonser eller ringa och be om offerter.

– Trenden att beställa hushållsnära tjänster är global, vilket har möjliggjort Helpling att bli ett av världens snabbast växande nystartade företag. Sedan början av 2014 har vi inte bara expanderat till och inom Sverige utan även inom hela Europa. Under den tiden har vi lyckats förmedla fler än 10 000 städjobb över hela Europa, säger Benedikt Franke, en av grundarna till Helpling.

Fakta om tjänsten

Med Helpling kan kunderna anlita en professionell städare direkt i webbläsaren eller appen. Kunden skriver in adress, datum för städning samt eventuella tilläggstjänster så som ugnsrengöring eller fönsterputsning. En specialutvecklad algoritm ser då till att matcha de angivna kriterierna på bästa sätt och hitta en passande städare. Priset är 160 kronor per timme (inkl. RUT-avdrag) och kunden betalar direkt i appen eller webbläsaren.

Helplings onlineförmedling är ett vinnande koncept för både konsumenter och för de som jobbar inom städbranschen. Kunderna kan vara säkra på att Helplings samarbetspartners får en rättvis ersättning samt har juridiskt tillstånd att arbeta inom städsektorn. Städarna får tillgång till en bred kundkrets, kontroll över sina egna arbetsvillkor och säker arbetsmiljö genom Helplings system.

För mer information om Helpling, vänligen kontakta:
Lise Rechsteiner, Nordenchef, Helpling
E-post:lise.rechsteiner@helpling.com

Om Helpling

Expertteamet på 200 personer bakom Helpling, baserade i Berlin, leds av Benedikt Franke och Philip Huffmann. Helpling stöds av Rocket Internet, världens största internetplattform utanför Kina och USA, som vid sidan av Zalando, Groupon International och eDarling har byggt upp olika framgångsrika internetföretag över hela världen. Helpling finns idag i Tyskland, Frankrike, Österrike, Sverige, Nederländerna, Italien och Brasilien. Inom en snar framtid kommer Helplings tjänster finnas tillgängliga på ytterligare marknader.

About Helpling