Städhjälpportalen Helpling expanderar snabbt i hela landet

22 SEPTEMBER 2014
Sammanfattning
Nya internettrenden med förmedlingar av lokala tjänster tar sig in i svenskarnas hem. Ett av Europas snabbast växande nystartade företag – Helpling – expanderar till allt fler regioner i landet för att hjälpa till att förenkla svenskarnas vardag. Tjänsten finns i totalt 15 städer och kommuner och fortsätter att expandera ytterligare under årets gång.

STOCKHOLM, 22 september 2014: Europas ledande onlineplattform för förmedling av städtjänster - Helpling - fortsätter att expandera i rask takt genom att erbjuda sina tjänster i ännu fler städer och kommuner i hela landet. Det nystartade företaget lanserades i Sverige i juni med stöd från Rocket Internet och Kinnevik. Helpling började med att erbjuda sina tjänster i Stockholm och har redan hunnit expandera till 14 städer och kommuner i hela landet på mindre än tre månader, bland dessa Göteborg, Malmö, Uppsala och Lund. Tjänsten gör det möjligt för kunder att på ett enkelt sätt boka professionella städare för endast 160 kr per timme (inkl. RUT-avdrag). Företaget planerar att expandera till ytterligare regioner innan årets slut.

– Vi är väldigt nöjda över den framgång som vi har haft på så kort tid i Sverige och att kunna erbjuda vår tjänst till allt fler hushåll i hela landet. Framgången är ett bevis på att vår grundidé - att avlasta människor från stressfyllda uppgifter i hemmet och på så sätt förenkla deras vardag - är helt rätt, säger Lise Rechsteiner, nordenchef på Helpling.

– Trenden att beställa hushållsnära tjänster är global, vilket har möjliggjort för Helpling att bli en av världens snabbast växande nystartade företag. Sedan början av 2014 har vi inte bara expanderat till och inom Sverige utan även inom hela Europa. Under den tiden har vi lyckats förmedla fler än 10 000 städjobb över hela Europa, säger Benedikt Franke, en av grundarna till Helpling.

Fakta om tjänsten

Helplings plattform är ett alternativ till den tidskrävande sökning som oftast läggs på annonser. Tjänsten är så enkel att man endast behöver skriva in adress, lägenhetsnummer och sina specifika behov, samt välja önskat datum för städning. En specialutvecklad algoritm ser då till att matcha de angivna kriterierna på bästa sätt. Genom tre enkla steg har man bokat en städare på mindre än en minut. Samtliga städare innehar F-skattsedel, vilket möjliggör det för berättigade kunder att nyttja RUT-avdragets fördelar.

Helplings onlineförmedling är ett vinnande koncept för både konsumenter och för de som jobbar inom städbranschen. Kunderna kan vara säkra på att Helplings samarbetspartners får en rättvis ersättning samt har juridiskt tillstånd att arbeta inom städsektorn. Städarna kan i sin tur vara säkra på att få kontroll över sina egna arbetsvillkor, och säker arbetsmiljö genom Helplings system.

Städer och kommuner som Helpling är verksamma i:

• Malmö
  • Uppsala
  • Västerås
  • Helsingborg
  • Lund
  • Borås
  • Huddinge
  • Nacka
  • Södertälje
  • Botkyrka
  • Landskrona
  • Höganäs
  • Eskiltuna

För mer information om Helpling, vänligen kontakta;
Lise Rechsteiner, nordenchef, Helpling
E-post: lise.rechsteiner@helpling.com

Om Helpling

Expertteamet på 150 personer bakom Helpling, baserade i Berlin, leds av Benedikt Franke och Philip Huffmann. Helpling stöds av Rocket Internet, världens största Internetinkubator, som vid sidan av Zalando, Groupon International och eDarling har byggt upp olika framgångsrika internetföretag över hela världen. Helpling finns idag i Tyskland, Frankrike, Österrike, Sverige, Nederländerna och Italien. Inom en snar framtid kommer Helplings tjänster finnas tillgängliga på ytterligare marknader.

Om Helpling

pressmeddelanden