Rotterdam is spik en span: ruim 500 schoonmaakhulpen aan de slag via Helpling

24 NOVEMBER 2016
Samenvatting

Amsterdam, 24 november 2016. Het schoonmaakplatform Helpling behaalde deze maand een mijlpaal in Rotterdam. Maar liefst 5000 huishoudens zijn schoongemaakt via Helpling in de havenstad. Sinds de oprichting van Helpling in 2014 zijn ruim 500 schoonmaakhulpen actief in Rotterdam. Voor Helpling was Rotterdam een van de eerste steden waar het platform live was, na Amsterdam.

Helpling is een online marktplaats waarop huishoudens en particuliere huishoudelijke hulpen aan elkaar worden gekoppeld. Je kunt via Helpling binnen 60 seconden een betrouwbare en gescreende hulp vinden uit je eigen buurt. De hulpen ontvangen vervolgens na iedere schoonmaak een beoordeling van hun klant. Schoonmaakhulpen kunnen via Helpling gebruik maken van een groot klantenbestand en bepalen zelf waar en wanneer zij werken.

De klusjeseconomie, waar Helpling onderdeel van uitmaakt, schept nieuwe werkgelegenheid. Volgens een onderzoek van McKinsey kunnen digitale platformen zoals Helpling binnen tien jaar in Nederland meer dan 144.000 banen creëren, bovenop de 125.000 die al bestaan in de zwarte markt. Dit is een belangrijke verandering in Rotterdam, waar de werkloosheid het hoogste ligt van alle steden in Nederland (CBS, 2016).

Oprichter Floyd Sijmons: "Rotterdam was vanaf de start van Helpling een belangrijke markt voor ons. Rotterdammers zijn harde werkers en experimenteel ingesteld, dat was een goede eerste vereiste om hier snel te groeien. 86% van onze klanten in Rotterdam geeft aan niet eerder een huishoudelijke hulp te hebben gehad. Vanaf het begin hebben we veel positieve feedback ontvangen. Niet alleen van huishoudens, maar ook van de schoonmaakhulpen. Zij waarderen in het bijzonder dat ze in staat zijn om hun werktijden zelf te beheren en toegang tot een brede klantenkring te krijgen.”

De McKinsey studie toont ook aan dat een deel van de nieuwe banen ontstaat doordat informeel of illegaal werk wordt omgezet naar legaal werk. Helpling verschaft een eenvoudig alternatief voor de zwarte schoonmaakmarkt. Uit onderzoek blijkt dat ruim 700.000 Nederlandse huishoudens gebruik maken van een huishoudelijke hulp. Meer dan negen op de tien keer wordt de hulp zwart ingehuurd.

Over Helpling