Rocket Internets Helpling och Hassle.com går samman för att skapa världens största marknadsplats för hemstädning

Berlin & London, 6e juli 2015: Rocket Internet-företaget Helpling, den ledande onlineplattformen för bokning av städtjänster, meddelar att man förvärvar Hassle.com, marknadsledande för städtjänster i Storbritannien. Med uppköpet blir man tillsammans den dominerande aktören för bokning av hushållstjänster utanför USA.

Både Helpling och Hassle.com gör det möjligt för kunder att boka en lokal, kvalificerad städare online eller via en smartphone-app. Detta innebär att människor inte längre behöver söka igenom radannonser eller be sina vänner om rekommendationer. Konsumenterna kan nu hitta en pålitlig städare på nätet genom bara ett par klick.

Hassle.com har banat väg för denna affärsmodell i Europa sedan starten i december 2012. De har haft ett försprång i Storbritannien och Irland där man är klara marknadsledare. Hassle.com backas upp av Accel Partners - investerare i Facebook, Etsy, Spotify, Dropbox och Atlassian. Hassle.com har också skapat lojalitet från kunder och städare och har de tre senaste åren arbetat för att säkerställa att de har den bästa möjliga produktupplevelsen.

Helplings styrka är skalbarheten och snabbheten. Tjänsten lanserades för ett år sedan och är redan ledande på 12 marknader. Helpling har säkrat finansiering om totalt 56,5 miljoner EURO från Lakestar, Mangrove, Rocket Internet och andra uppmärksammade investerare, i syfte att utöka sin världsledande position och fortsätta sin väg för en hållbar tillväxt.

Dessa kompletterande styrkor gör det möjligt för Helpling och Hassle.com att ytterligare utöka sin ledande position i Europa. Tillsammans kommer Helpling och Hassle.com att verka på 14 marknader och i strategiskt viktiga städer såsom London, Berlin, Paris och Stockholm.

Under de kommande månaderna kommer bolaget att investera betydande kapital för att öka sin redan ledande ställning, med ett tydligt fokus på organisk tillväxt.

Benedikt Franke, medgrundare på Helpling: "Hassle.com är inte bara marknadsledande i Storbritannien och Irland, de har också en mycket sofistikerad teknik och har byggt upp ett varumärke som folk förknippar med förtroende, kvalitet och säkerhet. De har gjort ett bra arbete för att bana väg för denna modell och att etablera Hassle.com som en av de ledande marknadsplatserna för hemstädning i Europa. Vi ser mycket fram emot att arbeta tillsammans.

Detta partnerskap kombinerar Hassle.com’s expertis med Helplings internationella närvaro och tillgång till kapital. Det skapar en mycket spännande global tjänst och gör vårt sammanslagna företag till den starkaste aktören på den här marknaden "

Alex Depledge, medgrundare Hassle.com: "Det är ingen hemlighet att Helpling rör sig snabbt. Deras förmåga att skala och samla in pengar är imponerande. Detta, i kombination med vår förmåga att bygga djup i marknaden och skapa lojalitet hos användarna, innebär att vi tillsammans är en kraft att räkna med. Vårt mål från början har alltid varit att bli ett globalt varumärke för hemstädning. Detta strategiskt viktiga drag för oss betydligt närmare det målet"

Hassle.com kommer att fortsätta att verka under sitt etablerade varumärke. Grundarna av Hassle.com kommer att få ytterligare ansvar inom den nya gruppen. Alex Depledge tillträder som VD för de engelsktalande marknaderna, Jules Coleman blir CPO och Tom Nimmo kommer att leda Hassle.com som CTO. Accel Partners kommer att ingå i styrelsen för Helpling.

Philippe Botteri, Partner på Accel Partners, kommenterar: "Den här affären gör att två världsledande team går samman för att bli den mest dominerande aktören utanför USA. Accel Partners är glada över att ingå i styrelsen och över vara en del av den enastående samling av investerare som kommer att fortsätta att arbeta för att Helpling och Hassle.com blir den ledande global aktören för husnära tjänster "

Henrik Persson, Partner på Lakestar, kommenterar: "Husnära tjänster är nästa stora utmaning för online-marknadsplatser. Genom att kombinera de två bästa och största företagen i Europa skapar vi en klar marknadsledare. Vi är väldigt glada att fortsätta att bygga detta vinnande företag tillsammans med ett enastående team och några av de smartaste investerare av marknadsplatser som finns.

Affären kommer efter viktiga milstolpar för båda företagen. Helpling lanserade nyligen i Singapore och Förenade Arabemiraten. Några veckor senare meddelade Helpling sin Serie-B-finansiering om 43 miljoner EURO. Hassle.com lanserades i Paris i oktober förra året, och har snabbt blivit en av de dominerande aktörerna. Företaget har hyllats som en av de hetaste teknikföretag i Europa och under juni 2015 vann man “Best Sharing Economy Company” på Techcrunch Europas.

Länk till ursprungligt pressmeddelande finner du här.

_______________________________________________________________

Om Hassle.com

Hassle.com är en onlinemarknadsplats som matchar kunder med lokala och pålitliga städare för hemmet. Det gör att du kan hitta, boka och betala för din städares tid via en onlineplattform. Hassle.com mission är att hjälpa upptagna människor återta sin fritid och upprätthålla ett lugnt, rent och lyckligt hem.

Kunder kan enkelt besöka www.Hassle.com, skriva i deras postnummer och välj en städare som passar deras behov. Hassle.com tar ut en fast avgift på 10 pund per timme för städning. Städare får betalt upp till 8,50 pund/timme - en bra bit över minimilönen i Storbritannien.

Om Helpling

Det Berlinbaserade start-up-företaget Helpling är den ledande globala online-plattformen för hemstädning. Kunderna kan boka en pålitlig och försäkrad städare med ett par klick. Den innovativa onlinetjänsten ger människor mer tid att njuta av de fina sakerna i livet: familj, vänner och fritid.

Helpling grundades av Benedikt Franke, Philip Huffmann och Rocket Internet i januari 2014. Företaget erbjuder för närvarande sina tjänster i mer än 14 länder över hela världen. Detta gör Helpling den mest tillgängliga onlinemarknadsplats för on-demand-tjänsteri världen. Helpling har mottagit 56,5 miljoner EURO i finansiering.

Om Helpling

pressmeddelanden