Världsmiljödagen 5e juni: Städa miljövänligt med matvaror du har hemma - utan att använda kemikalier

Miljöskadliga kemikalier som finns i rengöringsmedel sköljs ut i vattendrag via våra avlopp, och skapar därmed både miljömässiga och ekologiska risker. På Världsmiljödagen (initierat av FN) den 5e juni, kan alternativet till att hälla ner starka kemikalier i våra avlopp vara att använda naturliga städmedel. Några av de mest naturliga rengöringsmedlen finns redan i papperskorgen i svenska hushåll - exempelvis är begagnad kaffesump ett högpresterande subsitut till kemiska medel. Städhjälpsplattformen Helpling har inför Världsmiljödagen den 5e juni sammanställt en lista på naturliga rengöringsmedel - som hjälper dig att städa huset på ett miljövänligt sätt

Citroner

Citron fungerar som ett naturligt desinfektionsmedel tack vare att den innehåller citronsyra. Använd citronsaft och riktigt varmt vatten för att döda bakterier i kök eller husgeråd som kräver sterilisering, såsom babyleksaker. Citroner kan, i stället för kemiskt medel, också användas som ett naturligt blekmedel för handdukar och sängkläder.

Tips: Blötlägg dina vita sängkläder och handdukar i en del citron och fyra delar vatten över natten och låt torka i solen nästa dag. Citronsaft kan också användas för att avlägsna tvålskum och kalkavlagringar i ditt badrum. Applicera citronsaft med en rengöringssvamp på problemområden och låt det sitta i ett par timmar före sköljning.

Destillerad vit vinäger

Vinäger är en sådan mångsidig rengöringsersättning att det är svårt att hitta exempel på vad som inte kan rengöras av denna produkt. Butiksköpt vinäger innehåller vanligtvis 5 % ättiksyra - den viktigaste ingrediensen för att ta itu med fett och bakterier. Vinäger är särskilt bra på avkalkning av maskiner eller rengöring av icke-vaxade golv.

Tips: Använd den för att exempelvis rengöra din kaffemaskin: kör hälften ättika och hälften vatten genom kaffemaskinen och sedan ytterligare ett par gånger med enbart vatten för att bli av med vinägerlukten.

Olivolja

Olivolja hjälper för att ta bort lim från trä, plast, läder eller någon annan slät yta. Olivolja adderar också glans till tråkiga träytor och hjälper till att neutralisera lukter från ditt avlopp.

Tips: Häll en matsked olivolja med lite eterisk olja ner i ditt avlopp för att ta bort lukten. Olivolja kan också användas för att förhindra vattenmärken på rostfria diskbänkar - de irriterande fläckarna som gör att all typ av rengöring ser ogjord ut. För att förhindra dessa typ er fläckar: torka av diskbänken med ett tunt lager av olivolja.

Bakpulver

Vissa frukter och grönsaker, såsom selleri, persikor, och blåbär, behöver noggrann tvätt för att bli av med dolda spår av smuts och bekämpningsmedel. Bakpulver är en mild men effektivt slipmedel och fungerar bra för att ta bort smutsiga lager som byggts upp på brödrostar och andra vitvaror tillverkade av krom eller rostfritt stål. Dessa lager kan avlägsnas genom att doppa en mjuk, fuktig svamp i lite bakpulver som sedan tillämpas på ytan.

Tips: För de frukter och grönsaker som kräver tvätt: blöt dem i kallt vatten i cirka 5 till 10 minuter med ett par matskedar av bakpulver och skrubba sedan lätt med en pensel.

Kaffesump

Begagnad kaffesump är bra för att absorbera obehagliga lukter från din soptunna, ditt kylskåp och även dina händer efter hantering av lök och vitlök. Kaffesump kan också användas för att hjälpa till att skrubba bort matresterna från disken.

Tips: Placera små partier av kaffesump i illaluktande utrymmen istället för att använda kemisk spray. För en enklare diskning: blötlägg dina smutsiga tallrikar i en blandning av varmt vatten och två-tre teskedar kaffesump.

Eteriska oljor

Eteriska oljor kan användas som rengöringsprodukter tack vare sina aromatiska fördelar som motverkar lukt.

Tips: Addera doften av eukalyptusolja till din sängkläder genom att lägga till 25 droppar i din tvättmaskin. Dammkvalster hatar just den doften. Eteriska oljor som lavendel eller citrongräsolja kan användas för att rengöra dina fönster tack vare dess antiseptiska natur. Tillsätt några droppar i vatten för att rengöra smuts från fönster.

Bröd

En lite annorlunda, naturlig rengöringsprodukt, men som fungerar mycket effektivt, är den mjuka degen inuti en bit bröd. Detta är bra alternativ till sprayer för att minska damm och är bra att använda när det gäller att rengöra antikviteter. Dessutom är fuktigt bröd också ett bra sätt att plocka upp små bitar av krossat glas.

Tips: Börja med att damma av målningen och badda den sedan med den degliknande delen av brödet för att försiktigt ta bort smuts och andra partiklar. Brödet faller isär när den plockar upp smuts som inte är synliga för blotta ögat. Använd en mjuk borste för att torka bort spåren efteråt.

Salt

Salt kan användas för att ta bort fläckar från tekoppar och muggar och fungerar samtidigt bra för att absorbera fett.

Tips: Strö salt på matspill i ugnen för att undvika att det hårdnar. Innan du diskar feta pannor, tillsätt salt för att absorbera fettet och torka sedan av. Salt kan också användas tillsammans med bakpulver och ättika för att rensa duschavloppet. Häll 1 kopp salt, 1 kopp bakpulver och en halv kopp vinäger ner ditt badkar eller duschavlopp. Låt vara i ca 10 minuter och häll sedan ner 2 liter kokande vatten.

Om Helpling

pressmeddelanden